Wij – mannen – weten waarom. Dat is hoe biermerk Jupiler zich presenteert. Al een tijdje gingen er geruchten over Jupiler. Het merk zou gaan verdwijnen. Feit was in ieder geval dat het logo al was verwijderd van de brouwerij in Jupille. Niemand wist waarom, zelfs de mannen niet.
Deze week kwam het nieuws. Het merk verdwijnt inderdaad, maar keert na 5 maanden weer terug. En we weten nu ook waarom: het WK voetbal in Rusland. Vanaf maart wordt Jupiler voor 5 maanden lang omgedoopt tot ‘Belgium’.
De tijdelijke naam gaat samen met een campagne (#wearebelgium) om de Rode Duivels te ondersteunen. Volgens de bierbrouwer moet er zo een “volksbeweging” ontstaan rond de nationale ploeg.
Nu Oranje (weer) ontbreekt, kunnen we dan niet een keer meedoen met die Belgen? Zij-aan-zij met onze Zuiderburen ‘op café’ gaan. Gezamenlijk de Rode Duivels naar de finale brullen, terwijl we ons gebroederlijk laven aan het Belgium, dat rijkelijk vloeit? Want hoeveel verschil zit er nu eigenlijk tussen de kleuren oranje en rood?!
Ik weet wat het verschil is. Een paar duizend kilometer. Want zij zijn er straks in Rusland bij en wij niet. Oh ja, en wij hebben geen ‘Netherlands’-bier. Het wordt een zware zomer…